Försäljnings
sida

Innehåll

Anslagstavla

Kund 19104

Vad roligt att ni har valt att sälja MeGlow! Detta är er gemensamma yta där vi kommer att lägga ut information om er försäljning. Titta gärna in här lite då och då för att hålla er uppdaterade.

Dagar
Timmar

Tips och mallar

Säljtips

  • Berätta för släkt och vänner att du säljer fina reflexer. Glöm inte att ta med säljbladet när ni åker på besök och kalas.
  • Ring på hos dina grannar. Gå i hela området där du bor. När du ringer på berättar du att ni är grannar och vad ni jobbar för att tjäna pengar till.
  • Sälj på dina föräldrars och släktingars arbetsplatser. Du kan be dem ta med säljbladet till fikarummet på sitt jobb.
  • Sjunger någon släkting i kör? Kanske de dansar linedance eller tar en Yogakurs. Be dem ta med säljbladet dit. Vår erfarenhet är att människor som deltar i föreningsaktiviteter älskar lag/klassförsäljning och reflexer!
  • Sälj till bekanta genom att ta upp beställning via messenger eller sms. Nedan ser du ett exempel på vad du kan skriva:

Exempel text sms

Hej.
Mitt lag (eller klass) säljer reflexer för att samla in
pengar till "xxx". Ta gärna en titt på butik.meglow.se där du ser hela sortimentet. Meddela mig om du önskar beställa något så lägger jag till det på min beställningslista och levererar varan till dig inom "x" veckor. 

_______________

Obs, byt ut "x" mot ert lag/klass information.

bag, buying, carry

Hur tjänar man pengar?

“En vara säljer sig inte av sig själv oavsett hur bra varan är.”

Om personer i din omgivning inte vet om att du deltar i en lag/klassförsäljning för att tjäna ihop pengar till en aktivitet kommer de heller inte att köpa något från dig/er. 

Men, om du berättar för din omgivning att du deltar i en lag/klassförsäljning kommer det vara många som gärna köper något.  När du väl kommit igång med att sälja tar försäljningen ofta fart av sig självt och då är det faktiskt riktigt roligt. Speciellt när man säljer något som är fint och bra för andra.

Lag/klassförsäljning är mycket utbrett i Sverige och det är därför inget konstigt att lägga ut ett säljblad i fikarummet, på körövningen eller skicka ett sms till släktingar och bekanta.

Vi hoppas att ni är lika “taggade” på att sälja reflexer som vi på MeGlow och önskar ert ett stort LYCKA TILL!

Leverans och återrapportering

Leverans av varor

När alla säljare i din/ditt lag/klass/förening har genomfört sin försäljning och er kontaktperson bekräftat med oss på MeGlow att ni önskar avsluta stänger vi er webbbutik och sammanställer alla säljares orders. Därefter påbörjar vi packning av era varor. När alla varor är packade skickas laget/klassens varor samlat i ett paket till er kontaktperson. Kontaktpersonen tar emot leveransen, kontrollerar varor mot följesedel och delar sedan ut de varor dina kunder har beställt till dig. 

space, wood, deliver

Lämna varor till kund och ta betalt

När du har mottagit dina varor från er kontaktperson lämnar du i din tur varan vidare till din kund och tar betalt. Förslagsvis tar du emot kontanter eller betalning via Swish. Varje säljare samlar ihop pengarna för sin totala försäljning (om inte er kontaktperson angett något annat).

Varan bör skyndsamt lämnas ut till kund med tanke på tidsfristen gällande reklamationstid. 

Återrapportering till kontaktperson

Er kontaktpersonen anger ett datum när ni ska återrapportera summan ni har sålt för. (Vi rekommenderar 10 dagar efter ni fått varor.) Då bör du ha lämnat ut varan till dina kunder och du fått betalt.

Summan av din totala försäljning ska lämnas/skickas till ditt lag/klass/förenings konto/kassa. Er kontaktperson informerar på vilket sätt ni för över summan av er försäljning.

Retur och byte

Returer

Lämna ut varan till kunden så snart ni fått varorna. Er kund har 30 dagar på sig att reklamera varan till oss på MeGlow om något är fel. Vi lämnar 10 dagar tillgodo för utlämning av varor. Alltså, behöver vi få in reklamationer från kunder senast 40 dagar efter ni mottagit varorna från oss.

Byte av vara

Har en kund fått en felaktig vara, fel färg eller av annan anledning vill byta varan är det inga problem. Varan ska returneras oanvänd i hel förpackning. 

För att vi ska få in alla uppgifter från kunden så som kundnummer, säljnummer, kundens namn och adress etc är det viktigt att kunden först anmäler bytet till oss i formuläret “Byte av vara” på MeGlow.se. Kunden får inom en dag ett returnummer som de vidare anger på returen. Om felet beror på felaktig vara eller ett handhavande fel från MeGlow står vi för portokostnad annars står kunden själv för portokostnad för returen.

Packaging

Reklamationer

Om en kund önskar returnera en vara och vill ha pengarna tillbaka behöver det gå via ert lag/klass och den som är ansvarig kontaktperson. Detta på grund av att MeGlow och laget/klassen har delat på intäkten. Exempelvis: En vara som kostar 100 kr köper laget/klassen från MeGlow för 65 kr. Ni säljer den vidare för 100 kr och behåller då 35 kr till lag/klasskassan. 

Om en kund senare vill returnera varan och få pengarna tillbaka, dvs. 100 kr behöver det lämnas från lag/klasskassa. Ni i er tur reklamerar sedan varan till MeGlow och får åter er kostnad (65 kr) för varan. Er vinst på 35 kr uteblir och behöver räknas av från er slutliga vinst.

Det är ytterst ovanligt med reklamationer. Tidigare år har endast var tjugonde lag/klass fått in en retur där kunden vill få pengarna tillbaka. De flesta kunder väljer att byta varan till något annat i sortimentet.

Försäljningsperiod